Tuesday, October 15, 2013

Cara Nunu Storage Mainan dan Buku Anak Anak


salam semua.nunu masih lagi di hospital.Anak masih belum boleh keluar wad.Mudah mudahan esok dah sihat dan boleh pulang ke rumah.Bulan ini nunu sahut cabaran mengemas bilik anak.Cabaran bulan lepas tak dapat join sebab kesuntukan masa.hehehe.

ok,kita tgk gambar dulu..jeng jeng...jeng


 
Cara stor barang mainan anak


Saya memang suka beli mainan especially educational toys.Bila benda dah banyak,mulala pening nak menyimpannya.Dulu,saya letakkan semua mainan dalam dua kotak besar.Saya rasa itu tidak efisen dan sgt memenatkan bila time kemas.

Jadi,saya buat another solution iaitu menyimpan mainan dalam box kecil kecil.So,kalau nak main ambil saja box kecil tu.Bila dah buat macam ni,saya noticed bila time kemas ia kurang meletihkan. Storage box tu saya separatekan ikut kategori seperti mainan masak masak dan soft books.

Ada beberapa storage box yang belum dikekaskini.Projek saya seterusnya dalah melabel dengan cantik pada storagebox tu.

cara susunan storage box mainan anak - anak

Cara simpan buku anak anak
 
Untuk buku buku,saya susun pada almari.Memandangkan almari ni kecil,buku tu saya susun secara berbaring.

sudut buku buku.
pada satu sudut lain,saya letakkan basket kecil untuk simpan barang seperti bedak,minyak rambut,lotion dan sikat.Nak guna,ambil sahaja basket tu.Saya beli di daiso sahaja.Basket ini dipanggil "straw basket" sebab dibuat daripada straw. Macam tak percaya aje kan. Harganya rm10.

Penggunaan straw basket dan wooden box hello kitty  
inilah straw basket.
Di  hadapan straw basket pula,saya letakkan hello kitty wooden box yang comel ni. Dalamnya saya letak getah rambut dan ketip kuku anak-anak.

hello kitty yang comel
ada cermin 

Oklah, itula yang saya boleh share dengan kawan-kawan. Banyak lagi perkara yang perlu saya buat untuk bilik anak-anak ini. Antaranya 
(a) labelling storage box anak
(b) storage baju anak-anak
(c) projek gantung frame kat bilik anak
(d) meja belajar anak anak

Lepas keluar wad ini, saya akan teruskan operasi mengemas bilik anak. Sampai jumpa lagi. Assalamualaikum.

p/s:perasan tak banyak warna pink.. Sebab anak anak saya semuanya perempuan :)

8 comments:

  1. nunu, comel straw basket dgn bekas hello kitty tu..bila susun camni nak kemas dan maintain pun sng kan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tufizah, nak guna bedak,sikat angkat je strawbasket tu.hihi

      Delete
  2. banyak buku ..su suka kalau rumah yang banyak buku

    ReplyDelete
    Replies
    1. belibuku sebagai inspirasi untuk anak membaca.hihi

      Delete
  3. salam dear nice sharing.
    kat mana beli bekas hello kitty tu..
    Cantik.
    lepas nie bole lawat blog saya pula www.chekuseeha.com

    ReplyDelete
  4. Kemas....kretif..:-)

    Jom lawat blog saya..:-)

    www.sihatnatural.blogspot.com

    ReplyDelete

thanks you for the comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to NURUL IZZA
Designed by UMIESUEstudio 2015